Pages

Wednesday, April 20, 2011

២៤.តណ្ហាវគ្គ

២៤. តណ្ហាវគ្គ

៣៣៤.           មនុជស្ស បមត្តចារិនោ,             តណ្ហា វឌ្ឍតិ មាលុវា វិយ;
សោ បលវេតី ហុរា ហុរំ,            ផលមិច្ឆំវ វនស្មឹ  វានរោ។
តណ្ហាតែងចំរើនដល់មនុស្សអ្នកមានការប្រព្រឹត្ត ដោយសេចក្ដីប្រាមាទជាប្រក្រតី ដូច   វល្លិ៍រួបរឹត ឈើហើយចំរើនឡើង បុគ្គលនោះតែងស្ទុះទៅកាន់ភពតូចភពធំ ដូចស្វា កាលប្រាថ្នាផ្លែឈើលោតក្នុងព្រៃ ដូន្នោះដែរ។

៣៣៥.           យំ ឯសា សហតី ជម្មី,              តណ្ហា លោកេ វិសត្តិកា;
សោកា តស្ស បវឌ្ឍន្តិ,             អភិវឌ្ឍំវ វរណំ។
តណ្ហានុ៎ះ ជាទោសជាតិដ៏លាមក ផ្សាយទៅក្នុងការម្មណ៍ផ្សេងៗ ក្នុងលោក គ្របសង្កត់បុគ្គលណា សេចក្ដីសោកស្ដាយ តែងចំរើនឡើងដល់បុគ្គលនោះដូចស្បូវណ្ដាស ដែលត្រូវភ្លៀងធ្លាក់ ចុះជញ្ជ្រាំហើយពន្លក លូតលេចឡើង ដូច្នោះដែរ។

៣៣៦.           យោ ចេតំ សហតី ជម្មិំ,             តណ្ហំ លោកេ ទុរច្ចយំ;
សោកា តម្ហា បបតន្តិ,              ឧទពិន្ទុវ បោក្ខរា។
ចំណែកជនណា គ្របសង្កតតណ្ហាដ៏លាមក ក្នុងលោក ដែលគេឆ្លងបានដោយកម្រនោះ សេចក្ដីសោកស្ដាយ តែងធ្លាប់ចេញចាកជននោះឯង ដូចដំណក់ទឹកដែលធ្លាក់ចុះចាកស្លឹកឈូកដូច្នោះដែរ។
៣៣៧.           តំ វោ វទាមិ ភទ្ទំ វោ,                  យាវន្តេត្ថ សមាគតា;
តណ្ហាយ មូលំ ខណថ,            ឧសីរត្ថោវ  វរណំ;
មា វោ នឡំវ សោតោវ,             មារោ ភញ្ជិ បុនប្បុនំ។
ព្រោះហេតុនោះបានជាតថាគត ប្រាប់អ្នកទាំងឡាយ អ្នកទាំងឡាយមានប៉ុន្មានរូប ដែលមក ប្រជុំក្នុងទីនេះ សេចក្ដីចំរើនចូរមានដល់អ្នកទាំងឡាយទាំងប៉ុណ្ណោះចុះ អ្នកទាំងឡាយ ចូររំលើងឫសតណ្ហាចោលចេញ ដូចបុគ្គលត្រូវការដោយស្បូវភ្លាំង គាស់ស្បូវណ្ដាសចោលចេញ ដូច្នោះ មារកុំរុករានអ្នកទាំងឡាយរឿយៗ ដូចខ្សែទឹក កាច់បំបាក់ដើមបបុសដូច្នោះឡើយ។

៣៣៨.            យថាបិ មូលេ អនុបទ្ទវេ ទឡ្ហេ, ឆិន្នោបិ រុក្ខោ បុនរេវ រូហតិ;
ឯវម្បិ តណ្ហានុសយេ អនូហតេ, និព្ពត្តតី ទុក្ខមិទំ បុនប្បុនំ។
កាលបើឫសឈើ មិនមានសេចក្ដីអន្ដរាយ នៅមាំមួនទេ ដើមឈើទុកជាកាប់ចោលហើយ ក៏តែងដុះឡើយទៀតបាន មានឧបមាដូចម្ដេចមិញ កាលបើតណ្ហានុស្ស័យ បុគ្គលកំចាត់មិនទាន់បានហើយ ទុក្ខនេះ ក៏តែងកើតរឿយៗ មានឧបមេយ្យដូច្នោះឯង។

៣៣៩.            យស្ស ឆត្តិំសតិ សោតា,           មនាបសវនា ភុសា;
មាហា វហន្តិ ទុទ្ទិដ្ឋិំ,                  សង្កប្បា រាគនិស្សិតា។
ខ្សែតណ្ហា៣៦ ជាធម្មជាតិហូរទៅ ក្នុងការម្មណ៍ ជាទីគាប់ចិត្ត ជាធម្មជាតិភ្លៀវក្លា មានដល់បុគ្គលណា តម្រិះទាំងឡាយដ៏ធំ ដែលអាស្រ័យនូវរាគៈ តែងនាំនូវទិដ្ឋិអាក្រក់ របស់បុគ្គលនោះ។

៣៤០.             សវន្តិ សព្ពធិ សោតា, លតា ឧព្ភិជ្ជ តិដ្ឋតិ;
តញ្ច ទិស្វា លតំ ជាតំ, មូលំ បញ្ញាយ ឆិន្ទថ។
ខ្សែតណ្ហាទាំងឡាយ តែងហូរទៅ ក្នុងអារម្មណ៍ទាំងពួង ដូចជាវល្លិដែលបែកខ្នែងឡើង តាំងនៅដូច្នោះ បើអ្នកទាំងឡាយ ឃើញតណ្ហាដូចវល្លិនោះ កើតឡើយហើយ ចូរកាត់ឫសចោលចេញ ដោយកាំបិតបញ្ញា។

៣៤១.             សរិតានិ សិនេហិតានិ ច,          សោមនស្សានិ ភវន្តិ ជន្តុនោ;
តេ សាតសិតា សុខេសិនោ,      តេ វេ ជាតិជរូបគា នរា។
សោមនស្សទាំងឡាយ ដែលផ្សាយទៅហើយផង ដែលប្រព្រឹត្តទៅដោយសេចក្ដីស្រឡាញ់ផង រមែងមានដល់សត្វ ពួកសត្វនោះ ជាអ្នកអាស្រ័យនូវសេចក្ដីរីករាយ អ្នកស្វែងរកសេចក្ដីសុខ នរជនទាំងឡាយនោះឯង តែងឈមទៅរកជាតិនិងជរា។

៣៤២.             តសិណាយ បុរក្ខតា បជា,      បរិសប្បន្តិ សសោវ ពាធិតោ ;
សញ្ញោជនសង្គសត្តា,               ទុក្ខមុបេន្តិ បុនប្បុនំ ចិរាយ។
ពួកសត្វដែលតណ្ហា ជាទីញ៉ាំងសត្វអោយតក់ស្លុត ក្រុងទុកហើយ តែងរន្ធត់ដូចទន្សាយដែល ព្រានទាក់បានហើយដូច្នោះ ពួកសត្វ ដែលជាប់ក្នុងសំយោជនៈនិងសង្គធម៏(ធម៌ជាគ្រឿងជំពាក់)​ តែងដល់នូវសេចក្ដីទុក្ខរឿងៗ អស់កាលអង្វែង។

៣៤៣.            តសិណាយ បុរក្ខតា បជា,      បរិសប្បន្តិ សសោវ ពន្ធិតោ;
តស្មា តសិណំ វិនោទយេ,        ភិក្ខុ អាកង្ខំ  វិរាគមត្តនោ។
ពួកសត្វដែលតណ្ហា ជាទីញ៉ាំងសត្វអោយតក់ស្លុត ក្រុងទុកហើយ តែងរន្ធត់ដូចទន្សាយ ដែលនាយព្រាន ទាក់បានហើយដូច្នោះ ព្រោះហេតុនោះ ភិក្ខុកាលប្រាថ្នាធម៌ជាគ្រឿងប្រាស ចាករាគៈ ដើម្បីខ្លួន គប្បីបន្ទោបង់តណ្ហា ដែលជាគ្រឿងតក់ស្លុតចោលចេញ។

៣៤៤.             យោ និព្ធនដ្ឋោ វនាធិមុត្តោ,       វនមុត្តោ វនមេវ ធាវតិ;
តំ បុគ្គលមេថ បស្សថ,               មុត្តោ ពន្ធនមេវ ធាវតិ។
បុគ្គលណាមិនមានអាល័យក្នុងគិហិភាព ដូចដើមឈើតាំងនៅក្នុងព្រៃ មានចិត្តចុះស៊ប់ក្នុងព្រៃគឺតបធម៌ ជាអ្នករួចស្រឡះចាកព្រៃគឺតណ្ហា ហើយស្ទុះទៅរកព្រៃគឺតណ្ហាវិញ អ្នកទាំងឡាយចូរមើលបុគ្គលនោះឯង បុគ្គលនោះរួចចាកចំណងគឺឃរាវាសហើយ ស្ទុះទៅរកចំណងគឺឃរាវាសវិញ។

៣៤៥.        តំ ទឡ្ហំ ពន្ធនមាហុ ធីរា, យទាយសំ ទារូជំ ពព្វជញ្ច;
             សារត្តរត្តា មណិកុណ្ឌលេសុ, បុត្តេសុ ទារេសុ ច យា អបេក្ខា។
ចំណងណា ដែលកើតអំពីដែកក្ដី កើតអំពីឈើក្ដី កើតអំពីស្មៅយាប្លងក្ដី អ្នកប្រាជ្ញមិនហៅចំណងនោះ ថាជាចំណងមាំមួនឡើយ ពួកជនណា ត្រេតអរក្រៃពេក ក្នុងកែវមណីនិងគុណ្ឌលទាំងឡាយក្ដី សេចក្ដីអាឡោះអាល័យកូននិងប្រពន្ធទាំងឡាយក្ដី។

៣៤៦.             ឯតំ ទឡ្ហំ ពន្ធនមាហុ ធីរា,         ឱហារិនំ សិថិលំ ទុប្បមុញ្ចំ;
ឯតម្បិ ឆេត្វាន បរិព្វជន្តិ,      អនបេក្ខិនោ កាមសុខំ បហាយ។
អ្នកប្រាជ្ញទាំងឡាយ ហៅសេចក្ដីត្រេតអរនិងសេចក្ដីអាឡោះអាល័យនោះ ថាជាចំណងមាំមួន ជាចំណងនាំចុះ ជាចំណងធូរទេ ប៉ុន្ដែសត្វស្រាយបានដោយកម្រ អ្នកប្រាជ្ញទាំងឡាយកាត់ចំណងនោះចេញ ជាអ្នកមិនមានសេចក្ដីអាឡោះអាល័យ លះបង់កាមសុខ ហើយចេញបួស។

៣៤៧.            យេ រាគរត្តានុបតន្តិ សោតំ,       សយំកតំ មក្កដកោវ ជាលំ;
ឯតម្បិ ឆេត្វាន វជន្តិ ធីរា,                  អនបេក្ខិនោ សព្វទុក្ខំ បហាយ។
ពួកជនណាត្រេតអរដោយអំណាចរាគៈ ពួកជននោះតែងធ្លាក់ចុះកាន់ខ្សែតណ្ហា ដូចពីងពាង ទម្លាក់ខ្លួនចុះកាន់សំណាញ់ ដែលធ្វើហើយដោយខ្លួនឯង អ្នកប្រាជ្ញទាំងឡាយ តែងកាន់ខ្សែ តណ្ហានោះ ជាអ្នកមិនមានសេចក្ដីអាឡោះអាល័យ លះបង់ទាំងពួងចេញទៅ។

៣៤៨.             មុញ្ច បុរេ មុញ្ច បច្ឆតោ, មជ្ឈេ មុញ្ច ភវស្ស បារគូ;
សព្វត្ថ វិមុត្តមានសោ, ន បុន ជាតិជរំ ឧបេហិសិ។
អ្នកចូរដោះសេចក្ដីអាល័យក្នុងកាលមុនចេញ ចូរដោះសេចក្ដីអាល័យក្នុងខាងក្រៅចេញ ចូរដោះសេចក្ដីអាល័យក្នុងកាលជាកណ្ដាលចេញ កាលបើធ្វើយ៉ាងនេះ អ្នកនឹងដល់ត្រើយនៃភព នឹងមានចិត្តរួចស្រឡះចាកសង្ខតធម៌ទាំងពួង មិនត្រូវទៅកាន់ជាតិនិងជរាទៀតហើយ។

៣៤៩.             វិតក្កមថិតស្ស ជន្តុនោ,             តិព្វរាគស្ស សុភានុបស្សិនោ;
ភិយ្យោ តណ្ហា បវឌ្ឍតិ,             ឯស ខោ ទឡ្ហំ ករោតិ ពន្ធនំ។
តណ្ហារមែងចំរើនក្រៃលែង ដល់ជនដែលវិត្តកៈញាំញី មានតម្រេកក្លៀងក្លា យល់ឃើញអារម្មណ៍ថាល្អ បុគ្គលនោះឯងឈ្មោះថាធ្វើបំណងអោយមាំមួន

៣៥០.             វិតក្កូបសមេ យោ រតោ,        អសុភំ ភាវយតី សទា សតោ;
ឯស ខោ វ្យន្ដិ កាហិតិ,             ឯសច្ឆេច្ឆតិ មារពន្ធនំ។
លុះតែបុគ្គលណា ត្រេតអរក្នុង អសុភជ្ឈាន ដែលជាហេតុអោយស្ងប់រម្ងាប់នូវវិតក្កៈ មានស្មារតីសព្វកាល តែងចំរើនអសុភជ្ឈាន បុគ្គលនោះឯង នឹងធ្វើតណ្ហាអោយអស់ទៅបាន បុគ្គលនោះឯង ទើបឈ្មោះថា កាត់ចំណងមារបាន។

៣៥១.             និដ្ឋង្គតោ អសន្តាសី,                 វីតតណ្ហោ អនង្គណោ;
អច្ឆិន្ទិ ភវសល្លានិ,                     អន្តិមោយំ សមុស្សយោ។
បុគ្គលណាដល់សេចក្ដីសម្រេចគឺអរហន្ដ ជាអ្នកមិនតក់ស្លុត មិនមានតណ្ហា មិនមានកិលេសដូចទីទួល បានកាត់កូនសរគឺកិលេស ជាហេតុញ៉ាំងសត្វអោយទៅកាន់ភពបានហើយ កាយដែលឆ្អឹង៣០០ កំណាត់ផ្ដុំគ្នាហើយនេះ របស់បុគ្គលនោះ ឈ្មោះថាតាំងនៅក្នុងទីបំផុត។

៣៥២.             វីតតណ្ហោ អនាទានោ,             និរុត្តិបទកោវិទោ;
អក្ខរានំ សន្និបាតំ,                   ជញ្ញា បុព្វាបរានិ ច;
ស វេ អន្តិមសារីរោ,              មហាបញ្ញោ មហាបុរិសោតិ វុច្ចតិ។
បុគ្គលណាមិនមានតណ្ហា មិនមានសេចក្ដីប្រកាន់មាំ ជាអ្នកឈ្លាសក្នុងនិរុត្តិ(វាចាជាគ្រឿងសំដែងចេញ)និងបទដ៏វិសេស ដឹងច្បាស់នូវប្រជុំនៃអក្ខរៈទាំងឡាងផង នូវខាងដើមនិងខាងចុងនៃអក្ខរៈទាំងឡាយផង បុគ្គលនោះឯង តថាគតហៅថា អ្នកមានសរីរៈឋិតនៅក្នុងទីបំផុត មានបញ្ញាច្រើន ជាមហាបុរស។

៣៥៣.        សព្វាភិភូ សព្វវិទូហមស្មិ, សព្វេសុ ធម្មេសុ អនូបលិត្តោ;
               សព្វញ្ជហោ តណ្ហក្ខយេ វិមុត្តោ, សយំ អភិញ្ញាយ កមុទ្ទិសេយ្យំ។
តថាគតជាអ្នកគ្របសង្កត់តេភូមិកធម៌ទាំងអស់ ដឹងច្បាស់ចតុព្ភូបិកធម៌ទាំងអស់ មានចិត្តមិនបានជាប់នៅ ក្នុងតេភូមិកធម៌ទាំងអស់ លះបង់តេភូមិកធម៌ទាំងអស់ មានចិត្តរួចស្រឡះ ព្រោះ អស់តណ្ហា បើតថាគតត្រាស់ដឹងធម៌ ដោយខ្លួនឯងហើយ ចាំបាច់យកអ្នកណាជាគ្រូអាចារ្យទៀត។


៣៥៤.             សព្វទានំ ធម្មទានំ ជិនាតិ,        សព្វរសំ ធម្មរសោ ជិនាតិ;
សព្វរតិំ ធម្មរតិ ជិនាតិ,            តណ្ហក្ខយោ សព្វទុក្ខំ ជិនាតិ។
ធម្មទានឈ្នះអាមិសទានទាំងពួង ធម្មរសឈ្នះរសទាំងពួង សេចក្ដីត្រេតអរក្នុងធម៌ ឈ្នះសេចក្ដីត្រេតអរទាំងពួង ការអស់តណ្ហាឈ្នះទុក្ខទាំងពួង។

៣៥៥.             ហនន្តិ ភោគា ទុម្មេធំ,                នោ ច បារគវេសិនោ;
ភោគតណ្ហាយ ទុម្មេធោ,                    ហន្តិ អញ្ញេវ អត្តនំ។
ភោគៈទាំងឡាយ រមែងសម្លាប់បុគ្កលអ័ប្បប្រាជ្ញ ប៉ុន្ដែសម្លាប់បុគ្គលអ្នកស្វែងរកត្រើយគឺព្រះនិព្វានទេ ឯបុគ្គលអ័ប្បប្រាជ្ញ រមែងសម្លាប់ខ្លួនឯង ដូចជាសម្លាប់បុគ្គលដទៃ ព្រោះចំណង់ក្នុងភោគៈ។

៣៥៦.             តិណទោសានិ ខេត្តានិ,            រាគទោសា អយំ បជា;
តស្មា ហិ វីតរាគេសុ,                 ទិន្នំ ហោតិ មហប្ផលំ។
ស្រែទាំងឡាយមានស្មៅជាទោស ពួកសត្វលោកនេះមានរាគៈជាទោស ព្រោះហេតុនោះ ទាន ដែលបុគ្គលអោយហើយ ដល់បុគ្គលមានរាគៈអស់ហើយរមែងជាទានមានផងច្រើន។

៣៥៧.            តិណទោសានិ ខេត្តានិ,            ទោសទោសា អយំ បជា;
តស្មា ហិ វីតទោសេសុ,             ទិន្នំ ហោតិ មហប្ផលំ។
ស្រែទាំងឡាយមានស្មៅជាទោស ពួកសត្វលោកនេះ មានទោសៈជាទោស ព្រោះហេតុនោះ ទានដែលបុគ្គលអោយហើយដល់អ្នកមានទោសៈអស់ហើយ រមែងជាទានមានផលច្រើន។
៣៥៨.             តិណទោសានិ ខេត្តានិ,            មោហទោសា អយំ បជា;
តស្មា ហិ វីតមោហេសុ,             ទិន្នំ ហោតិ មហប្ផលំ។
ស្រែទាំងឡាយមានស្មៅជាទោស ពួកសត្វលោកនេះ មានមោហៈជាទោស ព្រោះហេតុនោះ ទានដែលបុគ្គលអោយហើយដល់អ្នកមានមោហៈអស់ហើយ រមែងជាទានមានផលច្រើន។
៣៥៩.
តិណទោសានិ ខេត្តានិ,            ឥច្ឆាទោសា អយំ បជា;
តស្មា ហិ វិគតិច្ឆេសុ,                 ទិន្នំ ហោតិ មហប្ផលំ។
ស្រែទាំងឡាយមានស្មៅជាទោស ពួកសត្វលោកនេះ មានសេចក្ដីច្រណែនជាទោស ព្រោះហេតុនោះ ទានដែលបុគ្គលអោយហើយដល់អ្នកមានសេចក្ដីច្រណែនអស់ហើយ រមែងជាទានមានផលច្រើន។

ចប់តណ្ហាវគ្គ។

No comments:

Post a Comment

 

Sample text

Sample Text

Sample Text